zondag 24 juni 2018

De reis naar Lake Sandoval Lodge

Van Lima naar Puerto Maldonado

De volgende ochtend moesten we al vroeg uit de veren. Om bij Lake Sandoval te komen moesten we eerst met het vliegtuig van Lima via Cusco naar Puerto Maldonado. Vervolgens zouden we via twee boottochten en fikse wandeling door het oerwoud bij onze lodge aankomen.
De eigenaar van het hotel in Lima was zo vriendelijk om voor ons een extra vroeg ontbijt te regelen. Vanuit het vliegtuig hadden we zicht op de hoge besneeuwde Andestoppen en we konden een eerste blik op Cusco werpen.

3-007 kort voor tussenlanding in CuscoRichting Cusco
3-008 vertrek uit CuscoBoven Cusco
3-010 tussen cusco en Puerto MaldonadoVan Cusco naar Puerto Maldonado

Op het vliegveld van Puerto Maldonado stond onze gids, Soledad, ons al op te wachten. We zijn eerst naar het kantoor van het bedrijf dat de tocht organiseerde gegaan. Daar kregen we tassen waar we voor de drie dagen in het oerwoud onze spullen konden inpakken. De rest van onze bagage werd opgeslagen. Daarna werden we naar een boot gebracht die lag afgemeerd aan de Rio Tambopata.

Van Puerto Maldonado naar Sandoval Lake

3-017 vertrek boot3-018 vertrek boot

Het eerste deel van de tocht naar de lodge was met een gemotoriseerde boot. Na de start aan de Rio Tambopata ging het grootste stuk over de Madre de Dios, een rivier uit het Amazonebekken. Uiteindelijk komt het water uit deze rivier in de buurt van het Braziliaanse Manaus in de Amazone terecht.

3-031 boottocht

Onderweg kregen we een mandje met een soort van nasi die in bladeren was gewikkeld. Dit was onze lunch voor deze dag.

3-026 lunch op de boot

Langs de rivier zagen we een paar kapreigers staan. Deze reigersoort komt in het hele Amazonegebied voor.

3-024 KapreigersKapreigers
Na ongeveer drie kwartier varen kwamen we op de plek waar onze wandeling door het oerwoud begon.

3-036 boottocht

We waren in de droge tijd en hadden geluk dat het al een aantal dagen niet had geregend. Hierdoor was het pad, dat vaak erg modderig is, vrijwel droog. De wandeling werd daardoor een stuk minder zwaar.

3-042 wandeling door oerwoud

In onze reispapieren stond dat onze bagage werd vervoerd. In de praktijk betekende dat dat er iemand met onze bagage hetzelfde pad moest lopen.

3-043 Rode bloem

Ze waren bezig om het pad aan te passen zodat je minder last had van de modder. Er waren inmiddels hele stukken waar je over een houten pad kon lopen.

3-041 wandeling door oerwoud3-058 wandeling door oerwoud

Op de route door het oerwoud kwamen we op diverse plekken parasolmieren tegen die in rijtjes met hun afgescheurde bladeren over het pad liepen. We kwamen ook termietenheuvels en vlinders tegen.

3-062 Vlinder3-067 Vlinder3-063 Vlinder3-056 termietenheuvel

Blauwkruinglansvogel

In het oerwoud hoor je veel vogels zonder ze te zien. Een uitzondering vormde deze blauwkruinglansvogel. Deze soort schijnt veel voor te komen in dit gebied. Toch is dit het enige exemplaar dat we hebben gezien.

3-073 blauwkruinglansvogelBlauwkruinglansvogel

Na 3 kilometer te hebben gelopen kwamen we bij de aanlegsteiger waar de boot lag die ons naar de lodge zou brengen. Onze bagage was al aangekomen. Raoul zou ook de volgende dagen de boot besturen tijdens de excursies.

3-076 begin kanotocht3-080 kanotocht

We zaten amper in de boot toen we onze eerste kaaiman zagen langs zwemmen. Er zouden er nog veel volgen gedurende de dagen bij Sandoval Lake.

3-087 Zwarte kaaimanZwarte kaaiman

Op de plek waar we het meer opvoeren lag een boomstam in het water waarop een rijtje terekayschildpadden zat. Op de voorste schildpad zat een vlinder op de neus. Op de volgende foto is de vlinder weggevlogen.

3-092 schildpadden3-100 schildpadden
Hieronder een schildpad die op een stam aan de rand van het water zit. De terekayschildpad is een bedreigde soort.

3-104  Schildpad

Onze eerste reuzenotter

3-103  Lake Sandoval3-132 reuzenotters
Nog voor we bij de lodge aankwamen zagen we al onze eerste reuzenotter. Deze ernstig bedreigde diersoort kan inclusief de staart meer dan twee meter lang worden. Ze zijn veel groter dan de otters die we elders in de wereld hebben gezien. Deze had net een flinke vis gevangen.

3-117  Lake Sandoval

Aankomst bij Sandoval Lake Lodge

3-150 Zwarte kaaiman

Bij de aanlegsteiger lag alweer een zwarte kaaiman op ons te wachten. Er zaten veel van die beesten in het meer. Zwemmen was dan ook vrijwel nergens toegestaan.